De schildertechniek van een icoon en het kleurgebruik 2

beschermengelBij het maken van dit icoon kwam ik steeds dichter in contact met de engel. Het ontroerde me en het gaf me erg veel creatieve en spirituele energie. Evenals bij mandala’s maken heb je eigenlijk geen teken – of schilder ervaring nodig. Je wordt geleid in het proces. Ik beschrijf kort de stappen van het icoon schilderen en van het kleurgebruik om je een indruk te geven van hoe dat werkt en ook om het zelf eens te proberen. De kleuren van de afbeelding op iconen zijn veelal voorgeschreven en hebben een eigen betekenis.

Het begin van deze verhalende vorm van schilderen is alle contouren van de basistekening op de plank brengen. Dat doe je met het natuurlijke pigment gebrande sienna en een sleperpenseel. Op dit moment van het creatieve proces, werd voor mij de verbinding met de engel al meer voelbaar.Als alle tekenlijnen overgeschilderd zijn wordt de icoonvoorstelling in zijn geheel ‘geaard’, met een heel dunne verf van gele aarde.

Dan volgt het bladgoud leggen van het aureool. Daarvoor grond je eerst de halo vorm met eitempera, de kleur engels rood. Vervolgens breng je een laag met alkohol verdunde politure aan. Daarna smeer je het geheel zorgvuldig in met mixtion. Na ongeveer 2 uur drogen kan je het bladgoud erop leggen en voorzichtig aandrukken met een papiertje. Tenslotte wrijf je het bladgoud glad met watten en breng je nog een laatste laag verdunde politure aan om het aureool mee af te werken.

Dan pas begint de fase van het schilderen. De schildertechniek is druppelend en gelijkmatig de verf binnen de lijnen aanbrengen, het wordt er als het ware opgelegd. Je laat de kleuren rollen en in elkaar overlopen. De corpus wordt in de eerste carnatiekleur met het pigment groene aarde gezet, dan met sienna’s en later opgelicht met gele aarde en wit.

aartsengel gabrielAlle veren en vleugelranden krijgen diepte door het cadmium rood, geel en het pigment titaan wit. De jurk krijgt haar uiteindelijke vorm door telkens witte verf en blauwe ‘ver. esmaraud’ met elkaar te verbinden en lijnen extra te accentueren.  Op de gouden jurkranden worden edelsteentjes neergelegd met titaan wit, cadmium rood en cereleum blaauw. De verftechniek is druppels als puntjes, bolletjes verf erop neerleggen en met blanke lak aanstippen.

Het gezicht, de sandalen en het kruis zijn met ‘van dijksbruin’ pigment getekend. De uitdrukking in het gezicht is het moeilijkste deel van het proces. De icoon gaat leven door het gezicht maskerend op te lichten zodat het van binnen uit gaat stralen. Blosjes op de wangen worden met waterig dun cadmium rood aangebracht en het aureool is met het pigment vissegoud bewerkt. Het zwaard in de linkerhand van de engel is elektrisch blauw en het kruis met de lans en sponsvorm eraan bruin-oranje. Het symbool van de spons, het opvangen van het bloed van martelaars, vindt je ook terug in de eitempera wat ondermeer bestaat uit wijnazijn.

De achtergrond van het icoon is licht gehouden met een mengkleur van gele aarde, goud en titaanwit. Tenslotte worden de randen van het icoon met het pigment Engels rood geschilderd en in de politure gezet. Bovenop de vier randen van de plank komt rondom een streepje lichtrood. Hiermee wordt  symbolisch de vertaalslag gemaakt van het aardse naar het Goddelijke aspect.  Als laatste krijgt het icoon zijn naam die er in het Grieks wordt opgeschilderd. Het icoon wordt vervolgens in zijn geheel in de olifa of lak gezet waarna het icoon kan worden ingewijd. 

 

Terug naar de inhoudsopgave

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterShare on Google+0