De schildertechniek van een icoon en het kleurgebruik 3

De kleuren in iconen

moeder gods van het teken_h525x0Evenals bij mandala’s hebben kleuren in het icoon een bepaalde betekenis. Er bestaan meerdere kleurduidingen, maar vaak volgen we bij het mandalatekenen de duiding die hoort bij het chakra systeem. Deze kleuren komen overeen met de regenboogkleuren. Bij iconen en mandala’s staat goud voor het hemelse licht en de goddelijke zon. Wit is in iconen ook de kleur van het ongebroken licht, het licht van de goddelijke oorsprong. Geel, de kleur van de plexus solaris staat bij het icoon voor het Christelijk licht. Oranje, de kleur van het tweede chakra staat in het icoon symbool voor het kosmische licht.

Blauw staat bij het chakrasysteem voor communicatie en in iconen is het de kleur van het heelal en van de oneindigheid van de hemel. Rood symboliseert het eerste chakra en is bij een icoon ook de kleur van het hemelse vuur en bloed en wordt gebruikt voor de hemelse strijdwagens. Purper staat voor rijkdom en macht. Groen is de kleur van het hart chakra en deze kleur staat in het icoon symbool voor het leven en de zichtbare schepping, voor vruchtbaarheid en het paradijs. Zwart is evenals bij de mandala de kleur van de kosmos.

Bij iconen zie je geen lichtbron van buiten komen, dus ook geen schaduwvlakken. Het licht komt van binnen uit en zoals eerder aangegeven wordt de icoonvoorstelling van donker naar licht geschilderd.
Bij mandala’s gebruik je verschillende kleurtechnieken. Je kleurt ondermeer van donker naar licht en verdiepend van het licht naar het donker. Er zijn goede mandala werkboeken die kleur – en schildertechnieken beschrijven.

Het is niet nodig om alle pigmentsoorten die je bij het schilderen van iconen kunt gebruiken in dit werkboek op te nemen. Tijdens icoon schildercursussen kun je al deze informatie en materialen krijgen.
Pigmenten zijn natuurlijke materialen, de basis voor de verf dat aangelengd wordt met eitempera en (gewijd) water. Tempera betekent goed mengen. De mengverhouding van de verf voor alle lijnen is een druppel water en een druppel eitempera op een mespuntje pigment. Voor de vlakken wordt de verf met water meer aangelengd omdat het geheel zo transparant mogelijk moet zijn.

De volgende pigmenten worden bij het icoon schilderen het meest gebruikt:

  • Ongebrande sienna, een natuurlijke aarde uit Italië –  geelbruin
  • Gele oker, natuurlijke aarde uit Frankrijk of Italië – geel
  • Groene aarde, verweringsproduct uit augiet en hoornblende – bronsgroen
  • Zinkgroen, verhittig van zinkerts – lichtgroen
  • Gebrande sienna, verhitting van natuurlijke aarde uit Sienna –  donkerrood
  • Engels rood is een ijzer oxide – donkerrood
  • Rode dodenkop, gloeiing van zwavelzuurijzer en keukenzout – bruinrood
  • Vermiljoen is een kwikzwavel –rood
  • Berlijns blauw, ijzercyanide –donkerblauw
  • Kobaltblauw is een oxide uit kobalterts, een stollingsgesteente uit Zaïre – lichtblauw
  • Ultramarijn, kiezelaarde, soda en zwavel – blauw
  • Gebrande omber, verhitting van natuurlijke aarde uit Umbrië –donkerbruin
  • Van Dijksbruin is een menging van Kasselse aarde en omber – bruin
  • Titaanwit, komt als metaal titaan uit India of uit in Noorwegen gewonnen titaanerts.
  • Vissengoud is mica, een glasachtig mineraal, titaanoxide en ijzeroxide
  • Cadmiums rood, oranje en geel van kleur is een cadmiumsulfide
  • De aardepigmenten zoals gebrande sienna worden als eerste carnatiekleur gebruikt en vormen  de basis waarin het Licht zichtbaar geïntegreerd kan worden.
  • Symbolisch te vergelijken met ons aardse bestaan waarbij we zoeken naar de diepste lichtbron in onszelf.
  • Creatieve vormen als iconen en mandala’s kunnen je daarbij helpen. Beide universele symbolen werken toe naar het in harmonie komen met wat voor jou de Essentie is.

 

Terug naar de inhoudsopgave

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterShare on Google+0