De schildertechniek van een icoon en het kleurgebruik

Gea FictoorVoordat je begint met het schilderen van een icoon stem je, net als bij mandalatekenen jezelf af door middel van een stiltemeditatie of gebed. Tijdens het creatieve proces is het luisteren naar passende muziek fijn, zoals naar Byzantijnse of andere spirituele muziek. Je hoopt al tekenend opgenomen te worden in de kosmische energie waardoor de mandala of icoon een spirituele schepping wordt.

Voortekeningen van iconen worden op een plank overgebracht. Tegenwoordig kan je via internet of bij icoonschilder scholen alle materialen, zoals kant en klare geprepareerde planken kopen of je leert ze daar zelf te maken. Alleen droge en massief houten planken zijn geschikt. De planken hebben vaste maten en worden met warme beenderlijm drie keer ingesmeerd.

De boven en zijkant wordt beplakt met een stuk katoen en vervolgens wordt de plank gekrijt met levkas en goed geschuurd. Dan kan de basisvorm erop worden getekend of je gebruikt een kopie van een icoon-werkblad. Je trekt de lijntekening van het werkblad precies over met potlood en smeert de achterkant van de tekening in met conteekrijt.

Dan leg je de krijtkant op de plank en trekt met een balpen de werktekening opnieuw over.
Zo komt de contee afdruk duidelijk op de plank te staan. De voorstelling kun je met een grafeerstift nog bijtekenen. Nu kan de tekening worden geschilderd.

drie luik unfading flowerJe zegt eigenlijk iconen ‘schrijven’ vanwege de beeldtaal. Het icoon zelf vertelt je het verhaal en doet zo als medium zijn werk. De verftechniek is het neerleggen van de verf binnen de lijnen van de basistekening. Hier en daar laat je de kleuren doorlopen. De icoontekening wordt geschilderd van donker naar licht, van de aarde naar de hemel. De gedachte daarachter is dat de wereld is voortgekomen uit duisternis. De gelaagdheid van het schilderproces helpt je om bij de essentie te komen.

Zo tekenend of schilderend ga je vanuit het donker naar het Licht in jezelf zoeken. De vlakken van de tekening worden eerst met aardepigmenten geschilderd. De eerste lagen verf, de zgn. carnatiekleuren zijn gemaakt van pigmenten die uit de aarde komen.

Dan pas wordt de voorstelling in het Licht gezet met hemelpigmenten, alles wat boven en op de aarde te vinden is. Het donker wordt geïntegreerd in het licht.Zo breng je harmonie in dualiteit aan, een heel makend proces. Bij de Russisch Orthodoxe schildertechniek moet het geheel transparant blijven. De icoon worden niet te zwaar in de verf gezet of lijnen dik aangegeven, omdat de afgebeelde persoon dan niet meer los komt van de aarde!

 

 

Terug naar de inhoudsopgave

Share on Facebook0Share on LinkedIn0Pin on Pinterest0Tweet about this on TwitterShare on Google+0