ICONEN
Iconen zijn bijzondere kunstuitingen, met name bedoeld als meditatievorm. De universele symbolen zijn ontstaan als geestelijk hulpmiddel bij religieuze uitingen en rituelen. Zo hebben iconen hun verstilde vorm/beeldtaal gekregen.
ICOON
Icoon betekenis: tekening, beeld, afbeelding. Afbeeldingen van Christus, Moeder Gods, heiligen en hoogfeesten. Ze behoren tot de oosters-orthodox, oriëntaals-orthodox en oosters-katholieke kerken en zijn onlosmakelijk verbonden met het kerkelijke en spirituele leven van deze kerken en hun gelovigen.
Bij het schilderen van iconen wordt rekening gehouden met regels. Deze regels zijn voorgeschreven en zorgen zodoende voor zuiverheid en uniformiteit en niet af te wijken van de leerstellingen van de kerk.
WERKWIJZE ICONEN
Bij iconen schilderen (en ook bij mandala’s tekenen), laat ik in beelden zien wat er is; als creatieve bezinning op jezelf. Beide vormen werken toe naar een proces van ‘heel worden’ en ‘eenheidsbewustzijn’.
Mijn iconen zijn op hout voorgetekende en met eitempera geschilderde (bijbelse) voorstellingen. Op de houten icoonplank wordt eerst linnen geplakt en ingesmeerd met verschillende lagen levkas. Eikoon betekent afbeelding of gelijkenis. Tijdens het schilderen bouw je een relatie op met het (oer)beeld.
Een relatie met de icoon
Voordat je een relatie kunt opbouwen met de afgebeelde figuur moet je weten wat een icoon eigenlijk is. Wanneer zijn ze precies ontstaan en wat is de achterliggende betekenis van de persoon die afgebeeld staat op een icoon.
Met deze informatie als ondergrond kun je aan de hand van associaties op een van de icoon voorstellingen zelf een intentie of thema kiezen. Het icoon (en dit geldt ook voor het mandalaproces) helpt je zo bij het verwerken van ervaringen in je leven.
Wat zijn iconen
Het begrip icoon vertegenwoordigt een idee, werkwijze of beeldvorming. Als beeldspraak staat het ook voor de verdienste van een bepaald persoon. Het Griekse woord ‘eikoon’ betekent afbeelding of gelijkenis. Iconenschilderingen in kerken zijn gestileerde voorstellingen van personen, van heiligen en van legenden rond de geboorte van Christus. De voorstellingen worden op massief houten panelen geschilderd, maar ook wel geborduurd of gemaakt van metaal of van ivoor.
Fresco’s worden ook wel beschouwd als iconen. De icoonschilder wil letterlijk en figuurlijk een beeld geven van de spirituele wereld. Vroeger werden kloosterlingen na een lange opleiding ingewijd als icoonschilder. Nu is het in principe als meditatiebeoefening voor iedereen mogelijk. De voorstellingen op het icoon komen als beeldtaal uit het Oude-en Nieuwe testament.
Het schrijven van iconen
Iconen verwijzen naar een hogere en eeuwige waarheid en worden daarom wel vereert. Bij oude authentieke liturgievormen, zoals in Russisch- en Grieks Orthodoxe kerken is het beeld minstens zo belangrijk als het woord, van het chanten van gebeden of van de bijzondere Byzantijnse muziek. Men zegt daarom wel dat een icoon door de schilder wordt ‘geschreven’.
Als je met een bepaalde intentie, vanuit de Russisch Orthodoxe traditie iconen gaat schilderen, dan wordt de icoon ook ingewijd .
De personen en voorstellingen op iconen zijn als oerbeeld een mysterie. Het afgebeelde figuur is bedoeld als medium. Deze heilige persoon kan voor de maker of aanschouwer werkelijk aanwezig zijn. Iconen maken voelbaar en zichtbaar, wat onzichtbaar is. Voordat je gaat schilderen kies je voor een afbeelding die jou op dat moment het meest aanspreekt.
Korte geschiedenis over iconen
In het Byzantijnse rijk (324-1453) kregen iconen een ereplaats bij de liturgie en zijn zo verspreid naar orthodoxe (het Griekse‘orthos betekent ‘recht’ en doxa ‘mening’) geloofsgroepen van de Christelijke kerk. Rond de 9e en 10e eeuw komt de icoonkunst terecht in Rusland, in de Balkan en in een aantal kleinere gebieden in de Arabische wereld en in Ethiopië. Tijdens het Ikonoklasme in de 8e eeuw werden veel iconen vernietigd omdat er geen bijbelse afbeeldingen mochten worden vereerd. Na een strijd van 150 jaar kwam men overeen dat wat door mensen ‘gezien’ is, geschilderd en vereert mag worden.
Constantinopel, het huidige Istanboel was, totdat het rond 1450 in Turkse handen viel, het belangrijkste iconen centrum binnen het Byzantijnse rijk. Nadien werd Kreta een centrale plek voor icoonkunstenaars, maar ook gebieden als Macedonië en Servië.
De Grieken ontwikkelden Byzantium tot een belangrijk handelsgebied. Er waren verschillende iconenscholen met een Griekse stijl, zoals de Macedonische (1300-1500) en de Kretensische school (1400-1600). De 15e en 16e eeuw wordt gezien als de bloeitijd van de Russische iconen en zijn ook het meest bekend. De oorsprong van iconen herken je aan de schilderstijl.
Christelijke kunst
Religieuze kunstwerken proberen het geloof zichtbaar te maken. De afgebeelde persoon is aanwezig. Een Russisch-Orthodoxe icoon weerspiegelt het geestelijk leven van de kerk, min of meer als instituut. Voor een icoonschilder echter is het het proces een doorgaand zoeken van aangezicht tot aangezicht. Dat zijn persoonlijke spirituele ervaringen. Een persoonlijke ontmoeting in liefdevolle aandacht.
De scheppingsregels van een icoon als Christelijke zou de volgende opbouw kennen
De voorschepping=proplasma De aardekleuren zijn bedoeld als plastische omvorming van de elementen. Pro=voor en plasis-schepping. Proplasma betekent substantie in verwachting van de schepping.
De uiterlijke kleur is de carnatiekleur Deze pigmentkleuren vermengen zich met het proplasma. De carnatiekleur schijnt door de schildering heen. De kleding is veelal transparant geschilderd en de corpus in de basis meer dekkend.
Modelé Dit is de levensechte vorm. De mystieke as in een icoon zie je doordat de elementen en vormen rondom het unieke centrum worden weergegeven. De levensechte pure vorm is de Modelé. Zo staat bijvoorbeeld bij een Moeder Gods icoon haar oog in het midden. Ze schouwt vanuit het midden als door een venster. Vormen als bergen en bomen buigen zich naar het centrum en hebben een symbolische waarde. De aandacht van de kijker wordt zo altijd naar het midden getrokken.
Iconen krijgen hun naam aan het eind van het schilderproces. Volgens de Russisch- Orthodoxe traditie kan de mens pas vergoddelijken als hij genoemd kan worden, dus een naam heeft gekregen. De klank en het ritme van de eigennaam is dus van belang, evenals het naamgetal. Klank is een mathematisch gegeven dat in getallen kan worden herleid. Elke klank heeft een bepaalde trillings frequentie bijvoorbeeld bij de oerklank AUM. Pythagoras heeft zich in de zesde eeuw voor Christus bezig gehouden met getallen en muziektheorie. Hij zou de getalsverhouding in muziek hebben gevonden en het verband weten te leggen tussen getal en toon als meetbare frequentie. Pythagoras was bekend met de esoterische school in Egypte en zag getallen als bouwstenen van de wereld en de kosmos.